Domnade fingrar

Många får problem med att fingrarna domnar när man cyklar och andledningen till det kan vara många men i denna del ska vi titta lite på detta problemet. Vi ska försöka titta på hur man  undviker att fingrarna domnar bort under längre cykelturer.

Styret

Du skall inte använda styret som en plats där du parkerar en del av din kropsvikt!!! Kroppsvikten skall bäras upp av dina mag och ryggmuskler. Styret är till för att ”ta spjärn med”(ja, förutom själva styrfunktionen alltså… Därför bör du titta på vad som är orsaken till att du lägger all din vikt på styret och ändra detta! Är avståndet mellan sadel och styre rätt? Om det är för långt får du hänga framåt med mer tyngd på händer och handleder. Är det för kort slappnar man av i rygg och mage eftersom styret är så nära att det är svårt att inte hänga över styret. Då man cyklar länge är det därfär viktigt att byta ställning på händer/handled för att underlätta blodgenomströmning samt fördela stötarna lite.Ta därför som vana att med jämna mellanrum ”skaka loss armarna”, rulla med axlarna och bytt grepp. Ett par kvalitets cykelhandskar med gel i brukar oxå göra underverk och/eller titta på din styrlinda, även där finns det olika tjocka.

Oftas beror det dock domningarna tyvärr på att de flesta har en dålig hållning och låter huvudet sjunka ner emellan axlarna(”hösäck!”). Man hänger mot styret med raka armar och slappnar samtidigt av i mage och rygg så att överkroppens vikt endast vilar på rumpa och händer/handlederna. Mage och ryggmuskulatur är källan för den pedalkraft som benen genererar. Man använder helt enkelt överkroppen som stöd vid rundtramp. Mao kan man få både dålig framdrivning och domningar om man sitter som en ”hösäck”. Ev får man så småningom även problem med nacke ock rygg. Att träna mage och rygg är därför lika viktigt som benen för att bli bra och må bra som cyklist (varför inte testa ett par CX pass). Kvarstår dina besvär med domningar även efter cykelturen kan de bero på medecinska orsaker

Vad händer anatomiskt

Domningarna i fingrarna orsakas av att du pressar och spänner musklerna i handen under lång tid och detta i en kraftig vinkel. Tillsammans med det ökande blodflödet till handen trycker det på nerverna till fingrarna. Handlederna på människor är nämligen ofta för trångt konstruerade. I handleden samsas en rad blodomlopp, muskler och nervknippen(framför allt till fingrarna)

Det finns två nerver som man kan klämma. I det ena fallet kallas det karpaltunnelsyndrom och omfattar tumsidan av handen, t o m halva ringfingret. Man klämmer oftast nerven precis nedanför handflatan. I det andra fallet tappar man känseln i resten, d v s halva ringfingret och lillfingret. Denna nerv går lite mer på utsidan av handen.Så om du upplever domningar även vid andra tillfällen och/eller om du upplever att domningarna vid cykling förvärrats med åren, bör du kontakta en läkare.  (Källa till den anatomiska delen: vardguiden.se)

Tack till Claes på cykelträning för denna texten.

Om man söker runt på nätet (som jag har gjort då jag lider av detta) så får man en massa förslag på hjälp.

Jag har idag beställt ett par handskar för att se om det hjälper, en rapport på detta kommer under nästa vecka då jag har cyklat västkusten runt och hoppas då att problemet är borta. Dom flesta som har detta problemet har blivit hjälpta av just dessa handskar, finns säkert andra märken som funkar men inte vad jag har hittat.

Patric