Cykelvasan 2014

Jag har sen den misslyckade tävlingen vätternrundan tränat en massa MTB. Målet med den träningen har hela tiden varit CV2014.

Jag kände mig helt förberedd inför årets start.

Pi o jag körde upp till Mora tidigt på fredagsmorgonen med cyklar på taket och bilen full med packning. Resan gick bra. Väl i mora så hade vi bestämt oss för att tälta, smidigt och billigt alternativ. När vi kom till Mora camping så sa dom att vi fick hitta en plats så gott det gick då det var fullbokat överallt. Vi hittade en bra liten plats mellan ett par husvagnar. Där slog vi upp tältet, eller tält o tält, vi hade glömt innetälten hemma så det blev lite mer som ett vindskydd. Regnet öste ner och vi blev kalla och blöta men humöret var på topp.

Blev inte jättemånga timmars sömn av förklarliga skäl, men upp på morgonen vid 06:30 för att börja förbereda oss på en lång dag.

Pi fixade kaffe på trangiaköket och jag tog en macka med baconost, hade en korv risgröt som jag tänkte ta i bussen på väg mot starten.

Allt förberett och vi tog oss till målområdet för att lasta på hojarna på lastbil samt sätta oss på bussen för transport till sälen och starten. 1,5 timmar i bussen och jag började få tillbaka lite värme i kroppen. Dock glömde jag min risgröt i tältet men dom skulle ju servera soppa o bullar längs vägen så det skulle nog ordna sig.

Väl framme vid starten så flöt allt på som det skulle, hojar lastades av från lastbilen, fixades till o flaskor fylldes o blåsan tömdes.

PANG!!! kl var 10:30 och startskottet gick för vår grupp.

Jag var förberedd på att det skulle vara nästan 3 km uppför i början så jag hittade mitt tempo och trampade på. Allt kändes kanon och alla runt omkring var glada och pigga. Regnet hade gjort att det var ganska tungt och lerigt bitvis och man fick trycka på för att hålla farten uppe.

Vi hoppade över första depån och tog oss till den andra där vi tog lite varm blåbärssoppa och en bulle, sen vidare.

Det flöt på bra hela vägen och vi klarade oss från regn, bara lite stänk då och då.

Kroppen kändes bra och jag trampade på uppför och rullade på rejält utför.

I ett lite knixigare parti så fastnade min framgaffel i nedesta läget och ville inte släppa, jag försökte sparka och hoppa för att den skulle släppa, det såg nog kul ut, hojen var som en hot rod och jag låg nästan ner.

Det släppte till slut och jag valde då att låsa den för att detta inte skulle hända igen.

Nu var ca halva rundan avklarad och det kändes bra, dock lite halvsliten i låren då det varit ett par tuffa stigningar och lite tekniska parti.

Det flöt på bra och vi stannade till i depåerna för att fylla på lite energi och sen vidare.

Nu börjar slutet närma sig och skylten med 10 km kvar kom och jag fick ny energi och trampade på. nu började det bli svårt att köra om då det började fyllas på i bägge spåren så det var bara att hålla tempo med dom andra och se till att inte köra ikull, många som gjorde det nu, förmodligen brist på energi och koncentrationen blev då lidande.

Nu var det bara 2 små knixar kvar och sen var det dax för målrakan då hände det som inte får hända, min bakväxel hänger sig och vill inte lägga i en lättare växel. blir riktigt tungt uppför en liten backe men med lite kärleksfullt sparkande så släpper det och jag kan växla igen och börjar då spurta.

In under målportalen så kände jag bara lättnad och glädje, ja jag hade fixat det och på bra tid oxå visade det sig.

Målet var ju att försöka slå tiden från 2012 och det gjorde jag med ca 45 min.

Efter målgång så blev det lite småsnack och vi träffade nån klubbkamrat och sen var det dax för oss att ta oss tillbaka till tältet för dusch och sen mat.

Jag kommer förmodligen inte att cykla vasan igen trots att det var trevligt och så, det är lite för långt att åka.